Het duikavontuur - Reisverslag uit Utila, Honduras van Martijn Schoot - WaarBenJij.nu Het duikavontuur - Reisverslag uit Utila, Honduras van Martijn Schoot - WaarBenJij.nu

Het duikavontuur

Door: Martijn van de Schoot

Blijf op de hoogte en volg Martijn

01 November 2012 | Honduras, Utila

Het is alweer twee weken geleden dat ik de laatste blog heb geschreven, de tijd hier vliegt echt voorbij. het is al bijna 2 maanden dat we hier zijn!

In de laatste twee weken hebben Thijmen en ik onze duikcursus gedaan, de zogenoemde "open water". Dit is gewoon de beginnerscursus. de eerste dag begon heel laat en hebben we een paar filmpjes gekeken over duiken, waar we wat vragen bij moesten beantwoorden. De dag erna begonnen we met nog wat meer theorie, en daarna zijn we naar het zwembad gegaan bij de Mango Inn. Dit is een hotel van dezelfde eigenaar als het duikcentrum, hier hebben we ook geslapen in de tijd dat we de duikcursus deden. Het zwembad is speciaal gemaakt om in te kunnen duiken, een deel is 3 meter diep. We hebben de eerste keer alleen maar in het ondiepe deel gezeten, aan de uitrusting gewend en wat oefeningen gedaan zoals je masker vullen met water en weer leeg laten lopen, verwisselen van snorkel naar het ademmondstuk, wat je moet doen als je zonder lucht zit (je duikbuddy aantikken, signaleren dat je geen lucht meer hebt en zijn reserveademding gebruiken). het water was 28 graden maar na een paar uur in het water was ik toch wel koud geworden en kon ik genieten van een warme douche die ze bij het hotel wel hebben, maar op de plek waar we normaal wonen niet, en ik kan je zeggen, een warme douche is fijn als je die een tijd niet meer hebt gehad.
de derde dag hebben we nog wat meer theorie gedaan en een theorietoets gehad, die niet zo moeilijk was eigenlijk. daarna zijn we weer het zwembad in gegaan en zijn we naar het diepe deel gegaan. We hebben nog wat van dezelfde oefeningen gedaan en ook wat nieuwe, zoals je drijfvermogen controleren. Het vest wat je aan hebt kun je vullen met lucht uit de tank zodat je gaat drijven, als je hem helemaal leeg laat dan lig je op de bodem. wij moesten hem zover opblazen dat we in het water bleven hangen, al ga je altijd een beetje omhoog en omlaag omdat je in- en uitademt. Ook hebben we nog een paar noodsituaties geoefend en werd onze luchttank dichtgedraaid zodat we echt zonder lucht kwamen te zitten en zo moesten signalen naar de ander om om lucht te vragen. al met al best nuttige dingen om te weten en te kunnen als je dieper dan 3 meter onder water zit. De volgende dag begon het echte werk, in de zee!
We konden lekker uitslapen want we hoefden pas om 12 uur bij het duikcentrum te zijn. daar hebben we al onze spullen gepakt en ze op de boot gezet. daarna moesten we nog een test doen dat we kunnen zwemmen, en moesten we 200 meter zwemmen en in totaal 10 minuten in het water blijven drijven, niet zo moeilijk maar het was toch verrassend vermoeiend. Toen weer terug op de boot en klaarmaken voor de duik. in totaal gingen er 17 mensen op de boot die allemaal gingen duiken, sommigen hadden onderwatercamera's bij, anderen gingen speervissen op lionfish (een soort die hier origineel niet voorkomt maar invasief is en heel veel kapotmaakt en opeet, en hij is goed te eten). Na 15 minuten op de boot waren we op de plek aangekomen en waren we klaar om te duiken, met een grote sprong zijn we het water in gegaan en zijn we even blijven drijven, daarna zijn we omlaag gegaan. Voor wie het zich afvraagt trouwens, als je zo diep onder water gaat krijg je normaal gesproken pijn aan je oren van de druk, maar als je je neus dichthoudt en erdoor probeert te blazen duw je lucht naar die ruimtes en gaat de druk weer van je trommelvlies af. Maarja we gingen onder water en gingen langzaam naar beneden tot aan het koraalrif. Heel vaak signalen dat alles goed is enzo. eenmaal op de bodem hebben we daar wat rondgezwommen langs al het koraal. Al het koraal is mooi en er zijn veel vissen. we hadden ook een rog gezien. na zo'n 40 minuten zijn we weer omhoog gegaan en op de boot geklommen. Daarna zijn we na een stukje varen op een andere duiklocatie gaan duiken, die was heel mooi omdat het koraal en de stenen mooie richels vormden en op sommige plekken een boog waar je doorheen kan zwemmen. Hier hebben we ook wat oefeningen gedaan en gewoon rondgezwommen. Bij allebei deze duiken zijn we tot 12 meter diepte gegaan, al merk je helemaal niet dat je zo diep onder water zit, de diepteperceptie is heel moeilijk onder water. Terug bij het duikcentrum hebben we een duiklogboek ingevuld, die je voor jezelf bij moet houden om aan te tonen dat je een bepaald aantal duiken hebt gemaakt bijvoorbeeld, ook kun je opschrijven wat voor vissen je hebt gezien enzo. Na een nacht goed slapen hadden we een vroege boot die om 8 uur vertrok. Deze keer gingen we helemaal naar de andere kant van het eiland, dus de bootreis duurde wat langer, en de golven daar waren stukken hoger dus de boot ging flink op en neer, ik werd er zelfs een beetje zeeziek van. Op de duikplek waren de golven ook hoog en onder water ging je een beetje heen en weer. Ik heb een kleine zeeschildpad gezien daar, die zien er echt heel mooi uit als ze zo door het water zwemmen. We werden daarvoor geseind door andere duikers die daar net vanaf kwamen. Dat is ook bestwel grappig want je hebt een heleboel signalen voor verschillende vissen zoals baracuda, zeeschildpad en lionfish. ook hadden we nog wat arrow crabs gezien. die lijken heel erg op spinnen want ze hebben lange dunne poten en zien er gewoon vreemd uit. Bij deze en de laatste duik gingen we naar 18 meter, wat op het moment de maximale diepte is die we mogen duiken. Voor de duik daarna, en tevens onze laatste duik van de cursus zijn we weer een heel stuk teruggevaard. Het water was dus een stuk rustiger. ook daar zijn we weer het water in gegaan en zag het er prachtig uit. ergens halverwege was er een visje langs mijn been aan het zwemmen, wat later een Remora bleek te zijn, deze beesten zuigen zich met een soort van zuignap aan grote vissen zoals haaien vast en liften zo met ze mee, best een grappig beestje. een stuk verder lag er ineens een klein wrak. Het was een bootje dat daar was gezonken, niet meer dan 10 meter lang waar je via een best grote opening in kon, maar dat mag niet zonder een speciale wrakduikcursus omdat dat best gevaarlijk kan zijn. Thijmen snapte dit niet echt en zwom er een stukje in, ondertussen had hij wel een lionfish gezien, dus dat was toch mooi meegenomen. De rest van de duik was ook gewoon relax en mooi. Onder water is het zo een vredig wereldje. Maar onze tanks begonnen leeg te raken en dus moesten we weer terug naar de boot. Terug bij het duikcentrum de twee duiken nog even opgeschreven in het logboek, en toen hadden we officieel ons duikbrevet gehaald.

Dat was dus een week, de andere week heb ik gewoon wat veldwerk gedaan en leguanen bestudeerd, daar valt niet al teveel boeiends over te vertellen, al is dat alles wat ik de komende weken ga doen. Over ongeveer 5 weken moeten we het land uit zijn omdat onze visa's anders niet meer geldig zijn, dus dan gaan we op een trip naar guatemala voor een paar dagen.

Dat was het weer voor deze blog, de volgende zal gaan over eten, of gewoontes ofzo, tenzij ik toch wel boeiende dingen mee ga maken de komende 1-2 weken.

Tot de volgende keer,

Houdoe!